Ceylon thee en meer

11 oktober 2019 - Koggala, Sri Lanka

9 okt.

Vanmorgen om 8 uur vertrokken uit Kandy om via vele slingerende wegen de bergen in te trekken.  Eerst hebben we een theeplantage/-fabriek bezocht, waar we een rondleiding door de fabriek hebben gemaakt,  en ons stap voor stap werd verteld hoe thee wordt gemaakt. Afhankelijk van de bereiding is get witte, groene of zwarte thee. We hebben een kop Ceylonthee geproefd en toen weer kunnen genieten van de bergen met hun prachtige watervallen.

Vanmiddag om 12:40 zijn we in Nano-Oya op de trein gezet voor een rit van 2 a 2,5 uur naar Bandarawela. Ware het niet dat René een heel ander station heeft gehoord/begrepen, waardoor we dwars door de jungle en het regenwoud tegen 17:00 uur aangekomen zijn in Bandulla, vanwaar we in opdracht van onze gids/chauffeur maar een Tuk tuk moesten nemen van ongeveer 30 km terug naar ons hotel in Bandarawela (een uur lang hobbelen in een Tuk tuk)

Al met al wel een geweldige treinreis gemaakt, met vele prachtige vergezichten en ontzettend lieve lokale mensen.

10 okt.

Vanmorgen om 3:30 uur opgestaan om eerst 2 uur in de auto naar Tissamaharama te rijden voor een jeepsafari in het Yala National Park. Om 6 uur ging het park open, en wat een park! Alles is daar aanwezig, water, moeras, jungle, rotsen en dieren. Heel veelverschillende vogels, olifanten, wilde zwijnen, mangoesten, water buffels, hertjes, hagedissen enz.de grootste meevaller van vandaag was toch wel dat we het luipaard van vrij dichtbij hebben gezien, wat een prachtig beest is dat. Deze safari hebben we echt wel waar voor ons geld gekregen. Hoe geweldig is het als je midden in de jungle kunt ontbijten op een rots aan een meer waar de krokodillen aan je voorbij glijden.

Vanaf het Yala park door voor een lunchen daarna de laatste stop van vandaag, het elephant transit home. Hier worden jonge olifanten die alleen zijn gevonden of ziek zijn achtergebleven opgevangen en verzorg en gezoogd tot ze met een nieuwe groep uitgezet kunnen worden in de jungle, om zo de populatie op peil te houden in Sri Lanka.  De olifanten die niet terug kunnen gaan door naar het elephant   orphanage home, waar men een olifant kan adopteren en zo mee kan helpen aan de verzorging van deze prachtige dieren. Het was heerlijk om deze kleintjes te zien  rennen voor hun melk. Tevens stond hier een olifant die een halve achterpoot miste. Er is geprobeerd hem te helpen middels een prothese, maar daar wil hij niets van weten. Iedere keer als ze de prothese omdoen, schopt hij hem weer af. Wat er nu met hem gaat gebeuren weet ik eigenlijk niet.

11 okt.

Vandaag konden we rustig aan doen en om 9 uur pas te vertrekken.  Natuurlijk weer vroeg wakker, dus toen maar even heerlijk aan het meer gezeten te kijken naar de vele vissers op het meer. Vanaf 9 uur weer in de auto voor onze laatste dag met Lekam. De rit duurde ongeveer 2,5 uur en ging naar Galle om hier een Nederlands fort te bekijken uit de VOC tijd. Het schijnt 1 van de best bewaarde forten in Azië uit het koloniale tijdperk te zijn. Hier hebben we rondgelopen en wat gegeten en gedronken. Boven op de muren dacht je wel wat frisse wind te kunnen opdoen,  maar dat viel erg tegen. Als het al waaide, dan was dit een warme vochtige wind. Op de terugreis nog even naar de supermarkt en toen door naar het laatste hotel van onze trip.

Afscheid nemen van Lekam en nu is het tijd voor nog 3 dagen rusten en genieten aan het strand.

1. Ebedien:
    12 oktober 2019
    leuke foto,s weer geniet nog maar even goed van de laatste dagen