Olifanten

4 oktober 2019 - Polonnaruwa, Sri Lanka

4 okt.

Vanmorgen na weer een heerlijk ontbijt,  koffers pakken,  uitchecken en weer on tour naar het volgende hotel zo'n 175 km verderop in Polonnruwa. Eerst via Sigirya waar we de beroemde leeuenrots van 4 kanten hebben bekeken. Op deze rots heeft eeuwen geleden een zoon van de koning en zijn ex vrouw zijn toevlucht gezocht, nadat hij zijn vader de koning heeft vermoord. Op de dag dat de "echte" zoon terugkwam uit India om zijn rechtmatige plaats op te eisen, pleegde zijn stiefbroer zelfmoord.

Natuurlijk zoals bij iedere georganiseerde reis het bekende en "verplichte" bezoek aan een lokale zaak. Vandaag stond er een zijdefabriek op het programma. René in een sarong en shirt en ik in een sari gehezenvoor die o zo leuke foto. Natuurlijk nog wat kopen en weer door.

Na dit alles door voor een village tour.  Eerst een stuk met een jeep, vervolgens met een kar voortgetrokken door 2 stieren verder naar een boerendorp midden in de jungle. Met een boot de rivier over en zo nu en dan onder een draad door gespannen tegen de olifanten. In dit dorp hebben we gekeken hoe de vrouw hier op traditionele wijze kookt. Heerlijke kokos roti met kokossambal en een kop kruidenthee met kokossuiker geprobeerd. In dit dorp hebben de boeren van het wildlife reservation  een stuk grond te leen om te ontginnen en tegelijk hun eigen producten te verbouwen. Omdat dit stuk jungle 's nachts letterlijk met een dikke staalkabel wordt afgesloten, hebben de boeren boomhutten gebouwd waarin ze 's nachts zitten en er met elkaar voor zorgen (door het maken van lawaai) dat zo hun stuk grond inclusief gezin niet onder de voet gelopen worden door de olifanten. Vervolgens zijn we via een boottocht over de rivier terug gevaren voor de lunch. De bootsman heeft onderweg nog een hoedje voor ons gemaakt van grote leliebladeren.

De lunch bestond uit rijst, bladeren, aubergine en meer inheemse groenten, gedroogde vis en kroepoek. Dit allemaal als een lopend buffet uitgestald en te eten vanaf een bananenblad met de vingers of lepel. (Natuurlijk hebben wij met onze handen gegeten:-)

Na deze heerlijke lunch per tuk tuk (met  René als chauffeur tot aan de hoofdweg) terug naar de auto.

Na deze geweldige trip door voor een echte jeepsafari. De heenreis naar het reservaat even wennen aan het zitten in een jeep (voor mij in ieder geval) en vanaf het moment dat we de jungle in reden genieten van de verschillende soorten apen, krokodillen en vogels. Als klap op de vuurpijl een veld vol olifanten!!! En veel, heel veel olifanten,  voor mij het walhalla. Hier wil ik de rest van mijn vakantie  wel in een boomhut zitten. Zodra jullie de foto's zien, zal een ieder die mij een beetje kent weten dat ik mij vanmiddag geweldig voelde. Zoveel olifanten,  van klein naar groot en zo dichtbij en toch zo ver weg.

Nu op onze kamer na een heerlijk diner en een lekker bakje koffie snel alle foto's downloaden en nogmaals genieten van deze geweldige dieren.

1. Han:
    4 oktober 2019
    schitterende foto`s weer gezien ,veel plezier weer op de volgende trip :)
  2. Sietske:
    Prachtig.
  3. Ingrid van Hinte:
    Fantastisch😁
  4. Grietje:
    5 oktober 2019
    Geweldig om zoveel van die prachtige beesten te zien. Daar kun je uren naar zitten kijken. Zo te lezen maken jullie leuke dingen mee. Genieten dus. 🐘🐘😘
  5. Ans:
    6 oktober 2019
    Die sarong en sari...... Rene, met een paar kleine aanpassingen zou je zo als monnik het klooster in kunnen ;-)
    Even alle gekheid op een stokje, het is wel duidelijk dat jullie je vermaken. Mooie gevarieerde reis en prachtige foto’s hoor.
  6. Rene en Sandra de wereld rond:
    6 oktober 2019
    Rene zegt: " en bedankt" ;-)
  7. Ans:
    Graag gedaan Rene :-))
    Wist wel dat he dit zou waarderen.... ha ha.
  8. Han:
    schitterende foto`s weer