De tempel van de tand.

8 oktober 2019 - Kandy, Sri Lanka

7 okt.

Gisterochtend

om 9 uur vertrokken naar de tempel van de tand, waar de linker bovenhoektand van boeddha wordt bewaard. Om een glimp van deze tand tand op te kunnen vangen moet je op het juiste tijdstip aanwezig zijn. De deuren van dit relikwie gaan 3x per dag ong. 20 minuten open en worden dan weer gesloten, hoe lang de rij mensen ook is. Dit geldt ook voor de bibliotheek waarin de op palmbladeren geschreven sutra's liggen. Deze sutra's zijn samengebracht in een collectie die de Tripitaka wordt genoemd  (de 3 manden). 1. Sitar pitaka : sitar en hun verklaringen; 2. Vinaga pitaka: regels voor monniken en nonnen; 3. Abhidharma: psychologie en fisiologi van boeddha's leer. Wij hebben het geluk gehad dat we alletwee hebben kunnen zien voordat de deuren werden gesloten.

Hierna zijn we bij een houtsnijwerk fabriek geweest en naar het edelstenenmuseum, wat erg leuk was opgezet. Eerst in het Nederlands een film over hoe de stenen worden gedolven en vervolgens van beneden naar boven als een mijnschacht gebouwd naar de verkoophal. 'S middags hebben we de botanische tuin bekeken,  een wandeling van ong. 45 minuten door een park met prachtige oude bomen. Toen nog even langs de supermarkt voor wat flessen water en terug naar het hotel voor weer een heerlijk diner.

8 okt.

Vandaag een vrije dag in Kandy.  Eerst even uitgeslapen en een relaxed ontbijt gehad en vervolgens per tuk tuk naar Ravi Tattoo in Kandy. René heeft zijn rog en ik heb weer een eigen ontwerp van de bodhi tree, een monnik en een dharmachakra,  1 van de oudste symbolen uit het boeddhisme.  Het is het symboolvan de door boedha verkondigde leer over het pad naar verlichting.

Bij terugkomst in het hotel nog even heerlijk zitten lezen op het balkon en toen het hier begon te spoelen van de regen maar douchen en klaarmaken voor het diner.  Vanavond de koffers weer ingepakt en morgenochtend om 8 uur door naar het volgende hotel.

1. Ebedien:
    8 oktober 2019
    ziet er super uit mooie foto,s mooie tattoo,s geniet er nog lekker van.
  2. Han:
    8 oktober 2019
    super foto`s weer , mooi verhaal
  3. Grietje:
    9 oktober 2019
    Zo te lezen hebben jullie een goede reisgids. Op deze manier zie je meervan een land dan in een groep. Je beschrijft het mooi en je ziethet bijna voor je. Nog veel plezier.
  4. Ans:
    10 oktober 2019
    De tattoos zijn kunstwerkjes maar je kan er mij niet mee verleiden hoor. Wel met de foto’s en verhalen over dit prachtige land.