Nog meer olifanten.

6 oktober 2019 - Kandy, Sri Lanka

5 okt.

Gisteren zijn we begonnen met een rondje om de stad Polonnruwa.  Op het program stond een bezoek aan een ruïne,  die ook op de Unesco werelderfgoedlijst staat, maar dan betaal je dus enorm veel geld voor een stapel stenen die we ook al hebben gezien in Anuradhapura (zo'n €50,-) Dus werd het een rondje toeren en koffie drinken bij een hotel boven aan een prachtig meer. Na de lunch in ons hotel nog even gezwommen en toen door voor onze 2e jeepsafari. Nu in een ander park, het Minneriya park met veel vogelsoorten en ook nu weer olifanten, nog dichter bij en mooier om te zien ♡

6 okt.

Vanmorgen om 9 uur (lokale tijd) vertrokken vanuit Polonnruwa op weg naar de koningsstad Kandy, ca. 175 km verderop gelegen in de heuvels.

Onderweg naar Kandy hebben we een stop gemaakt bij de gouden grottempel Dambulla. Om deze tempel te kunnen zien moeten er eerst weer zo'n 200 traptreden naar 160 m hoogte worden beklommen.  De voor de Tamils gevluchte koning Valagam Badu vond hier zijn schuilplaats, tot hij de stad weer heroverd had. Uit dankbaarheid heeft hij de grotten toen omgebouwd tot tempels. De koningen die na hem kwamen sierden de grotten op met boeddhabeelden en fresco's, die momenteel stuk voor stuk worden gerestaureerd.

Na de tempel door naar een kruiden- en specerijen tuin. Hier is ons veel verteld en laten ervaren over het gebruik van kruiden in Sri Lanka.  Omdat mensen alleen naar een regeringsziekenhuis kunnen proberen ze eerst zoveel mogelijk zelf door het mixen en mengen van talloze kruiden en specerijen. Bv. Aloë Vera  met sandelwood tegen cellulitis en rimpels (wel geprobeerd, niet gelukt :-) ). Daarnaast wordt hier veel gedaan met Ayurverda massage die middels deze oliën worden uitgevoerd. Het doel van deze leer is om zo gezond mogelijk oud te worden zonder het gebruikt van reguliere medicatie.

Na al dit kruidengeweld door voor een culturele show met dans, muziek en acrobatiek. Vervolgens na een lange dag in de stromende regen (net of we thuis zijn) door naar ons hotel, en wat voor hotel.  De foto's maak ik morgen bij daglicht dus die hebben jullie nog tegoed, maar ik bedoel de kamer is groter dan onze eigen woonkamer en keuken inéén.

Nu net terug van het diner een bakje koffie  en de blog schrijven,  en dan zo maar weer op bed. Morgenochtend om 9 uur staat de chauffeur weer voor de deur voor de volgende trip.

Ps.: ook nog geproefd (gegeten en gedronken) van de koningskokosnoot. Erg lekker en qua smaak zachter dan de "gewone" kokosnoot.